Koulumme ruoka

Kouluruoka herättää nykyään paljon keskustelua. Puhutaan sen terveellisyydestä, monipuolisuudesta, siihen käytetyistä vähäisistä resursseista sekä ruokailun opetuksellisesta ja kasvatuksellisesta tehtävästä. Samaan aikaan, kun suomalaiset vanhemmat ovat kiitollisia ilmaisesta koulussa tarjottavasta ruoasta, on yhä useampi lapsi ja vanhempi alkanut kritisoimaan kouluruoan laatua ja terveellisyyttä mm. ruokaan lisättyjen sokereiden, kovetettujen kasvirasvojen sekä useiden lisä-, makeutus-, aromi- tai väriaineiden vuoksi. Huolestuneisuutta herättää myös prosessoidun ruoan mauttomuus ja ravinneköyhyys, mikä taas voi vaikuttaa oppilaiden jaksamiseen, oppimiseen ja hyvinvointiin.

Steinerkouluissa ruokaa ja sen puhtautta on arvostettu aina, koska ruoka ja ruokailu on osa koulukulttuuriamme. Ruuan laadulla on oleellinen osa myös sen ravitsevuuden kannalta. On väliä sillä, miten hyvin ravintomme välittyy organismeillemme. Steinerkoulut Suomessa ja waldorf -koulut maailmalla, ovat saaneet myös kouluruokailun ruokakulttuuriinsa virikkeitä Rudolf Steinerilta. Steiner puhui ruuan ja ravinnon monipuolisesta laadusta, sen puhtaudesta, sekä eri ruoka-aineiden vaikutuksesta hyvään ja terveelliseen kasvuun. Koulumaailmassa me puhumme oppimisen kolmijaosta, missä rinnakkain kulkevat tahto, tunne ja ajattelu. Tämä kolmijako näkyi myös kouluruokailussa, missä suosittiin päivittäin kasvin juuria, lehtiä ja hedelmiä eli kaikkia kolmea kasvin osaa. Rytmisesti oikein kasvatettu, kypsytetty ja nautittu ravinto, tuo kehoon vuoden eri aikoina luonnonmukaista toimintaa. Talvella ruuansulatusta hellivät ja lämpöä keholle tuovat esimerkiksi keittoruuat, kun taas keväällä ravintoa tuovat ensimmäiset versot ja niiden vihreät hennot lehdet. Termi satokauden tuotteet ovatkin tuttua tämän päivän termistöä, joka aikoinaan toteutui luonnostaan vuodenkierrossa. Steiner suosikin käyttämään kullekin vuodenajalle luonteenomaista ravintoa. Useimmissa suomalaisissa steinerkouluissa ja -päiväkodeissa onkin oma lähiruokala tai ravintola, jossa valmistetaan lähi- ja luomuraaka-aineista maittava, kasvispainotteinen ateria koulun oppilaille ja henkilökunnalle. Kulut ylimääräisistä kustannuksista katetaan perheiden taloudellisella tuella eli kuukausittaisilla tukimaksuilla. Tämä myös sen vuoksi, koska yksityisenä kouluna steinerkoulut eivät saa täyttä valtionosuutta.

Jyväskylän steinerkoulussa ei ole omaa keittiötä, ja koululounaan sekä välipalat toimittavatkin Gradian ruokapalvelut. Ruoka on valmistettu Viitaniemessä, koulumme vieressä ja on laadultaan hyvällä tasolla. Koululounaaseen kuuluu aina pääruuan lisäksi ruokajuoma, leipä ja levite sekä salaatti/tuorepala/hedelmä. Tämän syksyn aikana on Gradian kanssa yhteistyössä kehitetty ruokapalveluita vanhemmilta saadun palautteen avulla. Muutoksia on jo tapahtunut ja otettu käyttöön viimeisen kahden kuukauden aikana. Myöhemmin niitä on tulossa vielä lisää.

Alla jo tehdyt muutokset kouluruokaan:

Välipalat

Korvattu runsaasti sokeria sisältävistä mehut ja jogurtit täysmehulla ja esim. Juustoportin Hyvin-jogurtteilla, joissa on vain hedelmän oma sokeri. Välipalakeksit vaihdettu vähäsokerisemmiksi, lisätty tarjolle rusinoita, hedelmiä, tuorepuuroa, sekä Sateenkaaressa myös leipä ja hedelmät.

Ruokailun lisät:

Lisätty tarjolle voita, luomumaitoa (rasvaton automaatissa, kevytmaito tulee purkkimaitona) sekä luomuruisleipää. Lisäksi tarjolla on nyt myös pöytämausteita, balsamicoa ja öljyjä, jotta ruokaa voi maustaa oman maun mukaiseksi. Lapsia voi siis myös kannustaa tähän!

Ruoka:

Kiinnitetty huomioita reseptiikkaan, ja jätetty pois runsaasti lisäaineita sisältäviä ainesosia, kuten kastikepohjia ja liemijauheita. Myös eineslihajalosteita vaihdettu esim. jauhelihakastikkeeseen. Lihatuotteet ovat aina kotimaista. Lisätty lämmin kasvislisäke 2x viikossa, ja lisätty tuorepalavaihtoehtoja salaattipöytään. Kasvisruokavaihtoehtoja tullut myös lisää.

Tiedotus:

Kasvikset, hedelmät ja marjat ovat pääsääntöisesti suomalaisia, osa luomulaatuisia niin kauan kuin saatavuutta on Suomen satokausi huomioiden. Gradia on tehnyt paljon myös työtä hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja lähiruokakanavien rakentamiseksi. Tämä työ vain ei tällä hetkellä oikein vanhempien suuntaan näy, koska JAMIX on tällä hetkellä ainut tiedotuskanava ja varsin suppea sellainen. JAMIX-järjestelmä siirtyy pilvipalveluun loppuvuoden aikana, ja muutoksia on luvassa. Vuoden lopussa raaka-aineiden alkuperä, lähiruoka- ja luomumerkinnät löytyvät ko. järjestelmästä ja myös ruuan hiilijalanjälki.

Olemmekin tyytyväisiä jo näihin tehtyihin, ruoan laatua ja makua parantaviin muutoksiin sekä erinomaiseen yhteistyöhön Gradian ruokapalveluiden, koulun johdon ja oppilaiden vanhempien välillä. Oppilailta on myös jo saatu iloista palautetta mm. voin lisäyksestä levitepöytään sekä useista uusista luomutuotteista. <3

Hyvää ruokahalua!  Enjoy your meal!  Guten Appetit! Smaklig måltid!

Olivia Hanna del Olmo

”steinerlapsen” vanhempi, vanhempien ruokaryhmän perustaja sekä koulun johtokunnan ja hallituksen jäsen

Hanna Pennanen 3.luokan luokanopettaja, opettajakunnan puheenjohtaja, johtokunnan jäsen ja kahden ”steinerlapsen” vanhempi