Viikon kasvo: Aino Nieminen

Hei vaan,

olen Aino Nieminen ja Jyväskylän steinerkoulussa toimin luokanopettajana. Omat oppilaani ovat 6.luokkalaisia, mutta opetan myös muille luokille mm. musiikkia ja käsitöitä.

Steinerkoulu on minulle tuttu jo omasta lapsuudestani, sillä Oulussa asuessamme kävin steinerkoulua 1. ja 2. luokan.  Vaihdoin koulua muuttaessamme paikkakunnalta ja steinerpedagogiikka tulikin minua vastaan seuraavan kerran vasta, kun luokanopettajaopiskelijana kiinnostuin vaihtoehtopedagogiikoista.  Vuonna 2003 aloitinkin Jyväskylän steinerkoulussa 1. luokan opettajana. Välillä olen ollut kotona hoitamassa omia lapsiani useamman vuoden, mutta palannut sitten steinerkouluun luokanopettajaksi.

Minua steinerpedagogiikassa puhuttaa erityisesti lapsen kehitysvaiheet huomioiva opetussuunnitelma.  Antoisia hetkiä ovat tarjonneet niin 5. luokkalaisten näytelmäprojektit kuin jaksoaineiden kautta sukeltaminen esimerkiksi historian ihmeisiin, viimeisimpänä Rooman historiaan 6.luokkalaisteni kanssa.

Vapaa-aikana koitan löytää aikaa kuntoiluun ja ulkoiluun. Kuvassa on kanssani perheemme pienin, 1-vuotias havannankoiratyttö Nuka, jonka kanssa minut saattaa nähdä koiraharrastuksissakin.

Joulun aika on mielestäni vuoden parhainta aikaa ja toivotankin rauhallista joulua kaikille blogin lukijoille!