Seiskaluokkalaisen normikeskiviikko

Oppilaiden kertomaa; keskiviikkoisin joillakin 7. luokkalaisilla alkaa aikaisemmin koulu saksalla. Saksan tunneilla tehdään erilaisia tehtäviä ja käännetään erilaisia sanoja, niin kuin yleensä saksan tunneilla tehdään. Saksan jälkeen koko luokalla alkaa jaksoainetunti, joka tällä hetkellä on äidinkieli. Äidinkielessä käsitellään verbien aikamuotoja ja persoonamuotoja. Äidinkielen jälkeen meillä on musiikkia, jossa tällä hetkellä opettelemme soittamaan kitaraa. Musiikin tunnin jälkeen menemme syömään. Ruokailun jälkeen meillä alkaa englannin tunti. Englannissakin tehdään vaan erilaisia tehtäviä, käännetään lauseita ja sanoja. Englannin jälkeen on äidinkielen viikkotunti ja siellä käsitellään niitä samoja verbejä, niiden aikamuotoja ja persoonamuotoja.  Luokkamme ilmapiiri on rento, mutta välillä myös aika villi.

Luokanohjaajan lisäykset; kuva on yllämainitulta äidinkielen jaksotunnilta. Normaalisti emme opiskele päähineet päässä, mutta joululta eläkkeelle jäävä kiinteistönhoitaja Taavila lahjoitti aamulla lippiskokoelmastaan puolet koulumme oppilaista halukkaille jaettavaksi ja käyttöön otettavaksi. Lahjaa saa halutessaan pitää tänään päässään. Kielipainotteisesta keskiviikosta oppilailta oli jäänyt pois valinnaisen ranskan tunti, jota päivän päätteeksi opiskelee kuusi 7. luokan 24 oppilaasta. Saksa on myös valinnainen aine ja sen ryhmässä aamuisin on 10 oppilasta.