Puulajipuistomme Keski-Suomen vuoden 2023 maisemateoksi!

Viime keväänä Mono-viikolla järjestetty koko koulun puulajipuiston istustupäivä on varmasti jäänyt koulumme oppilaiden mieliin. Päivän aikana koulumme naapurissa sijaitsevalle vanhalle peltoalueelle istutettiin yhteensä kolmisenkymmentä puuntainta ja pensasta. Puulajipuisto, eli arboretum, on yksi koulullamme pyörivän Oivalluksia oppimisympäristöissä -projektin ideoista uusien oppimisympäristöjen luomisesta ja käyttöön otosta.

Puupuiston tarkoituksena on luoda monimuotoista luontoa tukeva oppimisympäristö niin alueen oppilaiden, kuin myös alueen asukkaiden ja laajemmin kaupunkilaisten iloksi. Puupuistossa oppilaat pääsevät seuraamaan pitkällä ajanjaksolla alueen ja sen kasviston, hyönteisten ja eläinpopulaatioiden muutosta eri vuodenaikoina.

Viikonvaihteessa puulajipuiston tiimoilta kuului upeita uutisia, kun arboretum valittiin Keski-Suomen vuoden 2023 maisemateoksi!

Palkinto luovutettiin Keski-Suomen Maa- ja kotitalousnaisten/ProAgrian syyskokouksessa Saarijärvellä. Palkinnon perusteluna oli muun muassa kaupunkiluonnon monimuotoistamisen eteen tehty työ ja kouluyhteisön mukaan ottaminen aktiiviseen rooliin oman ympäristön muokkaamisessa.