Pölyttäjäpysäkkihaaste kaikille Suomen kouluille!

Jyväskylän Steinerkoululta keväällä 2019 liikkeelle lähtenyt Pölyttäjäpolut-kampanja (www.polyttajapolut.fi) pyrkii saamaan mahdollisimman paljon ihmisiä mukaan varmistamaan pölyttäjien elin- ja liikkumismahdollisuuksia kaupungeissa ja niiden ympäristössä.

Keväällä 2020 Pölyttäjäpolut ja Jyväskylän Steinerkoulu haastaa mukaan kaikki Suomen koulut opettajineen ja oppilaineen istuttamaan koulujen lähiympäristöön pienempiä tai isompia pölyttäjäpysäkkejä ja pölyttäjäpolkuja!

Haasteen ensimmäisessä osassa koulut ja luokat suunnittelevat ja toteuttavat kouluille tai niiden lähialueille pölyttäjäpysäkkejä. Nämä istutukset voivat olla kukkaruukkuja, -lavoja tai kokonaisia niittyalueita. Kilpailun kolme mielenkiintoista pölyttäjäpysäkkiä valitsee Jyväskylän steinerkoulun oppilaista koostuva raati, ja kolmelle voittajatyölle on luvassa kolmensadan euron stipendit.

Toisessa osassa koulujen oppilaat piirtävät, maalaavat ja valokuvaavat pölyttäjäpysäkkien kasveja ja niillä vierailevia pölyttäjiä. Koululaisten teoksista kootaan näyttely Jyväskylän kaupunginkirjastolle lokakuussa 2020. Näyttelyn valokuvaosion jyryttää Luovan valokuvauksen keskus ja piirustus- ja maalausosion Jyväskylän taiteilijaseura.

Osallistumalla pölyttäjäpolkujen muodostumiseen koulut auttavat lähiluontonsa kasvien pölytystä, avustavat kukkien sekä marjasatojen kukintojen onnistumisessa ja samalla luovat viihtyisää oppimisympäristöä sekä kaupunkia, josta pölyttäjien lisäksi nauttivat myös oppilaat ja opettajat. Samalla oppilaat pääsevät konkreettisesti käsiksi paremman tulevaisuuden tekemiseen ja ympäristön monimuotoisuuden ylläpitämiseen.

Pölyttäjäpysäkit ja Jyväskylän steinerkoulu toivottavat kaikki Suomen koulut ja koululaiset mukaan haasteeseen muodostamaan pölyttäjäpysäkkejä ja -polkuja kouluille, kaupunkeihin ja lähiöihin sekä ennen kaikkea oppilaiden ja opettajien arkeen!

Yhteistyöterveisin

Tomi Niiniketo