Pölyttäjäpolut tulevat taas

Jyväskylän Steinerkoululta viime keväänä leviämään lähteneen pölyttäjäpolku-hankkeen ensi kevääseen kuuluu suomalaisille kouluille ja oppilaitoksille suunnattua haastetta sekä yleisempää kaupunkiympäristöjen pölyttäjäystävällisyyttä edistävää toimintaa.

Ensi kevättä ennakoiden Jyväskylän Steinerkoulu solmi alustavasti Jyväskylän kaupungin kanssa kaksi viheralueen hoitosopimusta, joiden avulla lähdetään kaupunkiympäristöä tekemään oppilaiden, opettajien ja vanhempien voimin viihtyisämmäksi niin pölyttäjille kuin alueen asukkaillekin.

Jyväskylän kaupungin kanssa solmitun viheralueiden hoitosopimuksen kohteina on kaksi hyvin erityyppistä kasvuympäristöä.

Samalla alueiden elävöittämisen ohella viljelyalueet antavat oppilaille huikean mahdollisuuden päästä seuraamaan näiden viljelyalueiden eliöstön muutosta kasvuston muutoksen myötä. Varsinkin toisessa kohteessa, joka on kevyen liikenteen väylien väliin jäävä nurmialue, muutos tulee olemaan merkittävä. Lyhyeksi leikattu nurmialue on pölyttäjien silmissä kuin aavikkoa. Kun tällainen ‘vihreä aavikko’ muutetaan monipuoliseksi ketokasvien kasvualueeksi, tarjoaa se viihtyisän elinympäristön lukemattomille pölyttäjille ja muille hyönteisille.

• Tavoitteemme on lähteä liikkeelle näistä kahdesta kohteesta ja kokeilla vuosittain hieman erilaisia kasviratkaisuja, jolloin oppilaat pääsevät havainnoimaan erilaisten kasvien vaikutuksen alueiden hyönteisten esiintymiseen. Saimme kaupungilta myös alustavaa lupaa laajentaa kokeilua kun oppilaat ovat päässeet istutusten kanssa vauhtiin ja ympäristön kasviston monipuolistamisen kipinä syttyy, toteaa steinerkoulun opettaja Eija Kallinen.
  • Tällainen yhteistyö kaupungin ja miksei muidenkin viheralueiden omistajien kanssa on erinomaisen hienoa, ja hieno avaus Jyväskylän kaupungilta ajatellen vuoden vaihteessa liikkeelle lähtevää uutta pölyttäjäpolku-haastettamme, jossa kouluja ympäri Suomea haastetaan aktivoitumaan koulujen piha-alueiden ja lähiympäristön pölyttäjäpysäkkien toteutukseen, sanoo pölyttäjäpolkuaktiivi Pia Pale. – Saimme jo viime keväänä kuulla, että muutamilla kouluilla oli innokkaasti lähdetty pölyttäjäpolkuja ja -pysäkkejä toteuttamaan ja syksyn mittaan oppilaat pääsivät sitten ihmettelemään pölyttäjien elämää kukkaistutuksilla. Nyt toivomme, että mahdollisimman monet koulut ympäri Suomea innostuisivat mukaan parantamaan omaa ympäristöään ja toteuttamaan tällaisen luonnonmukaisen oppimismahdollisuuden ja -ympäristön oppilailleen. Haaste lähtee leviämään vuodenvaihteen tienoille, jolloin kaikilla on aikaa reagoida siihen kevättä silmällä pitäen, toteaa Pale. – Alussa mainituilla palstoilla alkaa täysi tohina keväällä lumien ja jäiden sulettua ja tällöin toiveena on, että samanlainen tohina käy sadoilla kouluilla ympäri Suomen.