Penkki -monitoimikaluste alakoululaisten luokkatilaan

Koulumme ensimmäisessä ja toisessa luokassa kalusteina ovat kauniit puiset penkit;  teknisen työn opettajamme Paavo Hietalan omin käsin nikkaroimat.  Paripenkkejä käytetään sekä istuimina että työtasoina. Ne on helppo siirtää syrjään tai ryhmitellä vaivattomasti erilaisia toimintoja varten vierekkäin ja päällekkäin, riveihin tai jonoihin niin kaareviin kuin kulmikkaisiinkin asetelmiin. Luokkatila muuntuu käden käänteessä oppilaiden järjestäessä penkit esimerkiksi maalaus-, eurytmia- tai musiikkitunteja varten. Yhtä helposti luokkaan saadaan vaikka näyttämö ja katsomo, pajatila ryhmäpöytineen tai taitorata tasapainoiluun ja monipuoliseen liikkumiseen.

Päivittäinen työskentelyasento polvillaan lattialla, penkki työtasona, on lapselle luonteva. Polvien alle tarvitaan vain tyyny tai talja pehmikkeeksi. Jokainen löytää itselleen sopivan työskentelyasennon, jota on helppo vaihtaa kun väsyttää.

Penkit luovat luokkaan rauhallisen mutta samalla toiminnallisen tunnelman.  Oppilaat harjoittelevat yhteistyössä siirtämään penkkejä kolhimatta. Huopapehmikkeet penkin jalkojen alla luistavat lattioita naarmuttamatta.  Oppilailla on luokassa enemmän tilaa ja mahdollisuuksia sekä liikkua että työskennellä vaihtelevasti ja tarkoituksenmukaisesti.

Vaikka puupenkit ovat kovassa käytössä, ne säilyvät hyväkuntoisina, kun niistä pidetään huolta. Oppilaat osaavat arvostaa oman koulun open tekemiä penkkejä; he pitävät penkit puhtaina ja vanhemmat huoltavat ne uudella vahapinnalla kerran vuodessa.