Miksi steiner?

Hei, minun nimeni on Katja Venetvaara ja olen syksyllä 2016 Steinerissa aloittaneen 1.luokkalaisen Wilman äiti.

Koulun valinta oli perheellemme helppo; Steiner tarjoaa pienemmät luokkakoot, iltapäiväkerhon koulun yhteydessä sekä tukee oppimista vahvasti myös käytännön oppien kera. Yksilön vahvistaminen ja huomioiminen ovat kantava periaate ja koulun henki hyvin kodinomainen. Toisaalta koulu oli myös luontainen jatkumo steiner-esikoulun jälkeen. Perheemme asuu Muuramessa, mutta koskapa työmatkat tuovat meidät vanhemmat päivittäin Jyväskylän seudulle, koulukyytikin oli helppo järjestää.

Koululaiselta itseltä kysyttäessä kokemuksia tästä puolen vuoden koulutaipaleestaan, vastaus tulee heti: ”En ikinä vaihtais tätä. Oon saanut ihania uusia kavereita. Mun luokka on niin kiva, paitsi aina ei muisteta i h a n heti rauhoittua, kun ope pyytää. Tykkään eniten äikästä, käsitöistä ja liikunnasta ja ihana, kun meillä on omalla koululla liikuntakerhoja. Sitten minäpä osaan jo laskea saksaksi ja englanniksikin ainakin kymmeneen. Lukea en ihan näppärästi vielä osaa, mutta meillä on se Lukudiplomi-juttu, niin niistä kirjoista on mukava opetella..milloin pääsee toppu-luokalle?”

Vanhempana arvostan koululla tapahtuvan perusoppiaineiden opetusten lisäksi huomion kiinnittämistä myös järjestelmällisesti hyviin käytöstapoihin mm. kiitoksen, kättelyn, tervehtimisen ja omista tavaroista huolehtimisen (ulkovaatteet siististi omaan naulakkoon) osalta. Tähän ei liene voi satsata liikaa..

Yhteistyö koulun ja kodin kanssa on –sekin- käytännön kera heti 1.luokasta lähtien läsnä: erimuotoiset tapahtumat pitkin kouluvuotta toteutetaan vanhempien kantavan voiman kera ja niinpä tutustuminen luokkakavereiden vanhempiin tapahtuu ”siinä sivussa”. Aikaahan meillä kenelläkään ei vuorokauteen ole suotu kuin se 24h, mutta siitäkin huolimatta nuo talkoototeutukset ovat vaivansa väärtejä ajatellen asiaa vaikkapa juuri verkostoitumisen, saati luokan kassan karttumisen kannalta.

Mikäli pohdit perheesi kera vaihtoehdoksi steiner-peruskoulua; ota yhteyttä kouluun ja tule tutustumaan!

Tai soita joillekin meillekin meistä yhteyshenkilöistä ensin J

Onnistunutta uutta vuotta toivotellen

– Katja 050 501 4328

(kirjoittaja, 1. luokkalaisen vanhempi)