Lähikoulu linkkimatkan päässä

Jyväskylän steinerkoululla ollaan lähdetty määrätietoisesti vähentämään koulun arkeen liittyvää ympäristörasitetta ja samanaikaisesti lisäämään oppilaiden aktiivista liikkumista. Aiemmin on toteutettu muun muassa ruokahävikkikampanjaa, kierrätystoimintaa ja viety koulutunteja luontoympäristöön. Jatkossa ajatuksena on, että oppilaat pääsevät suunnittelemaan osana opintojaan keinoja, joilla voidaan vähentää sekä koulun, että myös laajemmin ympäröivän yhteiskunnan päästöjä ja kulutusta. Yksi keinoista on lähteä kiinnittämään huomiota koulun ja kodin väliseen liikkumiseen ja esimerkiksi mahdollisuuksiin pienentää henkilöautoilla tapahtuvan koulukuljetuksen tarvetta ja sitä kautta päästöjä. Lähialueilla asuville kävely ja pyöräily ovat luonnollisesti ykkösvaihtoehtoja, mutta kauempana asuville oppilaille haluamme tukea mahdollisuutta liikkua julkisella liikenteellä.

Tarkastellessamme koulun lähialueiden karttaa, kiinnitimme huomiota siihen, että koulun läheisyydessä kulkee kymmeniä kaupungin liikenteen linjoja. Lähimpien linjojen pysäkit ovat vain neljänkymmenen metrin päässä koulun pääovelta. Joistain kaupunginosista, kuten Kuokkalasta, Nenäinniemestä ja Ristikivestä pääsee siis käytännössä suoraan koulun pihaan. 

Linjat 18 ja 18K kulkevat usean kerran tunnissa koulun vierestä. Näillä linjoilla pääsee koululle suoraan Nenäinniemestä, Ristikivestä sekä Kuokkalasta. Ja vaihtamalla keskustassa mistä vain kaupungin alueelta.

Tutkimuksissa on todettu, että oppilaiden päivittäinen liikunta lisääntyy heidän siirtyessä vanhempien antamasta kyydistä julkisen liikenteen kyyteihin. Jopa tällaisessa tapauksessa, jossa linkki tulee koulun viereen, koululaiset saavat yleensä enemmän aktiivista liikkumista kodin päässä, jossa pysäkille on yleensä pidempi matka kuin oman talon pihalla olevalle autolle. Ja mikä tärkeintä, siirryttäessä linja-auton kyytiin, pois jää henkilöauton tuottamat päästöt, jotka voivat olla merkittävätkin kaupungissa tapahtuvien kuljetusten osalta. Pisimmillään oppilaamme tulevat koululle reilun kahdenkymmenen kilometrin päästä, joten autoilua voi karttua paljonkin. Ajattelemme kuitenkin olevamme näissäkin tapauksissa ‘lähikoulu’, kun linkin kyydittäessä kävelymatkaa koulun ja kodin välille jää muutamasta sadasta metristä muutamaan kilometriin.? Eli hyvin samankaltaisia matkoja kuin perinteisissä lähikouluissa.   

Omatoimiseen liikkumiseen pienestä asti tottuvat oppilaat siirtyvät helpommin sitten kasvaessaan myös pyörällä ja jalan kouluun kulkijoiksi. Tässä on iso potentiaali lisätä koululaisten fyysistä aktiivisuutta ja päivittäistä liikettä. 

Tämä helpottaa luonnollisesti myös vanhempien elämää, kun päivittäisiä kyydityksiä ei tarvitse suunnitella. 

Oppilaat oppivat hyvin nopeasti käyttämään paikallisliikenteen linkkejä. Vanhemmat voivat muutamia kertoja kulkea matkan lapsen kanssa, jotta reitti ja pysäkit tulevat tutuiksi, mutta tämän jälkeen laadukas linkkiverkosto kuljettaa lapset turvallisesti koululle ja kotiin. 

TIESITKÖ?

1. Luokkalaiset

1.luokan oppilaiden koulumatkoja tuetaan tarjoamalla heille koulumatkoihin osoitetun linkkilipun, jos koulumatka ylittää 3.5 kilometriä. 1.luokkalaisille lippu on maksuton. 

2. luokkalaiset

Korvauksen määrä on 50% kausilipun hinnasta. Korvauksen perusteena on yli 3.5 km matka kotiosoitteesta.

3-9.luokkalaiset

Korvauksen määrä  on 25% kausilipun hinnasta. Korvauksen perusteena on yli 5 km matka kotiosoitteesta.