Kun kylästä tuli kaupunki

Luokassamme vieraili valokuvaaja Jussi Jäppinen näyttämässä kuvia Jyväskylän historiasta. Oppilaat muistelivat kirjoitelmissaan vierailua seuraavin miettein:

Jussi Jäppinen tuli näyttämään kokoamiaan kuvia Jyväskylästä. Kuvia oli paljon. Oli oikein mielenkiintoista, kun sai nähdä monia kymmeniä vuosia vanhoja kuvia.

Hän näytti vanhan kuvan Kävelykadusta, Vaasankadusta ja Mäki-Matista, kirkoista ja puutaloista. Kuvissa näkyi Harju, vanha kirkko, Jyväsjärvi ja maalaistaloja. Joku oli piirtänyt Harjulta katsottuna vanhan Jyväskylän. Kuvat olivat mustavalkoisia.

Jussi kertoi kuvista mitä valkokankaalla oli ja minä vuonna ne oli otettu. Joihinkin vanhoihin kuviin hän oli miksannut nykyisyyttä. Osa kuvista oli piirrettyjä ja toiset taas otettu kameralla. Hän näytti meille kuvia Jyväskylästä ennen ja nykyään. Kuvissa oli todella iso ero. Esimerkiksi keskusta näytti täysin erilaiselta. Siellä näkyi myös Jyväskylän vanha kartta. Talojen välissä oli puita isojen tulipalojen varalta. Minulle tuli uutena se, että Jyväskylässä oli Tourujoen kohdalla raja.

Oli hienoa nähdä se kirkko, joka me oltiin piirretty. Löysin yhdestä kuvasta kerrostalon, jossa minä asun. Meidän koulurakennus on ennen ollut tyttökoulu

Jussi kertoi, että Jyväskylä ei ollut ennen kaupunki. Aloitimme siitä kun Jyväskylä oli vain kyläpahanen. Sitäkin ennen ei ollut edes kylää. Sodan jälkeen Jyväskylän asukasluku kasvoi huomattavasti.

Hänen esittelemät jutut olivat kiinnostavia. Hän on hyvä valokuvaaja. Esitys oli mahtava. Tunnista oppi paljon. Oli kivaa.

Lopuksi hän antoi meille itse piirtämänsä kartan vanhasta Jyväskylästä

Jyväskylä on upea paikka!