Koululle kasvoi elämäntiedon puu

Kesän kuluessa Jyväskylän Steinerkoululle on kasvanut puu-aiheinen seinämaalaus. Maalauksen on toteuttanut kuvataiteilija Anna Ruth.

– Puu symbolisoi useissa kulttuureissa tiedon ja elämän lähdettä, Anna Ruth kertoo. – Kouluympäristöön halusin luoda tällaisen elämän tietoa kuvaavan puun, joka sisältää sekä eri vuodenajat, että myös useamman puulajin piirteitä. Tammen juurista nouseva puu muuttuu latvustoa kohden mentäessä muun muassa koivuksi, lehmukseksi, vaahteraksi, pihlajaksi ja omenapuuksi. Halusin puun avulla kuvittaa myös meidän ihmisten ja varsinkin koulussa olevien lasten osalta, että meistä on mahdollisuutta kasvaa moneen eri suuntaan ja kaikilla pienilläkin osasilla on tärkeä roolinsa luonnon monimuotoisuudessa. Puu käy myös läpi eri vuodenajat alkaen lehdettömästä talviajasta kevään silmuihin ja kukkiin, kesän vehreyteen ja runsauteen ja siitä syksyn värikirkkauteen ja ruskan aikaan. Ja nämä vaiheet tulevat eri puilla eri aikaan. Me ihmisetkin seuraamme erilaisia rytmejä ja kehitymme erilaisissa sykleissä.

Nyt toteutunut maalaus on ensimmäinen sarjasta, jossa koulun pääaulan ympäristöön toteutetaan eri taiteilijoiden tekemänä useampi seinämaalaus tulevien vuosien aikana.  – Meille on tärkeää, että taide on osa koulumme arkea ja että taiteen teematkin liikkuvat meille tärkeiden asioiden, kuten luonnon, ympärillä. Tämä ensimmäinen maalaus on upea aloitus ja tästä on hieno jatkaa koulumme sisätilojen taiteellistamista, toteaa Steinerkoulun rehtori Tomi Niiniketo. – Ja suuret kiitokset tietenkin Gradialle sekä tilat omistavalle Hemsölle, jotka antoivat luvan seinämaalauksen tekemiseen. Ja tietenkin myös Annalle, joka vietti helteiset kesäviikot uutta puutamme kasvattamassa yllätykseksi kouluun palaaville oppilaille. Yllätys onnistuikin hienosti ja nyt koulun arki on lähtenyt pyörimään tämän elämäntietoa ilmentävän puun juurilla.