Jyväskylän steinerkoululle juhlavalaistus joulun- ja uuden vuoden iloksi

Jyväskylän steinerkoululle on sytytetty joulun ja uuden vuoden alun kunniaksi ulkovalaistus.

– Mietimme koululla, että miten voisimme tuoda vähän valoa ja iloa niin koulun oppilaille ja henkilökunnalle kuin myös laajemmin ohikulkijoille ja alueen asukkaille joulun ja vuodenvaihteen lähestyessä ja koronatilanteenkin taas heikentyessä kertoo koulun rehtori Tomi Niiniketo. Olemme jo aiemmin laittaneet talviajalle muutamiin ikkunoihin koristevaloja ja joulun ajalle myös perinteisiä joulukynttelikköjä, mutta nämä eivät luonnollisesti isossa rakennusmassassa hirmuisesti erotu. Tästä johtuen mietimme, että millä tavalla voisimme tuoda valoa, väriä ja mukavaa tunnelmaa myös vähän laajemmin esille.

– Valon kaupungissa, jollaisena Jyväskylä tunnetaan, luonnollinen ratkaisu olikin sitten valaistuksen lisääminen koulun julkisivulle. Julkisivuvalaistuksen lisäksi myös sisätiloihin tulee joululomien ajaksi yksi isompi valaistuskohde perinteisten jouluvalojen lisäksi. Myös muutama koulun edustalla oleva puu on valaistu, ja näiden ulkoasu voi vaihdella säiden mukaan runsaastikin. Toivommekin pakkas- ja lumirikasta vuodenvaihdetta, jolloin valaistut puut ovat parhaimmillaan. Toivottavasti valaistus innostaa myös lähialueiden ja hiukan kauempanakin asuvia aamu- ja iltakävelyille ja nauttimaan talviulkoilusta.

Ulkovalaistuksen toteutti steinerkoululle toteutti Ville Rutanen.