Ystävyys ja empatia

Moi!

Koulussamme vietettiin viime viikolla ystävyyden ja empatian teemaviikkoa. Viikon aikana aihetta käsiteltiin monin eri tavoin. Ystävyydestä laulettiin, kerrottiin tarinoita, tehtiin draamaa ja julisteita jne. Teema on nostettu näkyvästi esiin myös koulun käytävän seinillä. Omalta osaltani viikko päättyi 3.luokan tuntiin.

Tunnilla pohdimme yhdessä oppilaiden kanssa millaisessa luokka- tai kouluyhteisössä meidän on mukava olla? Oppilailta tuli paljon hienoja ajatuksia, joista keskeisimmiksi nousivat yksilön vapauteen ja toisten arvostamiseen liittyvät teemat. Itse olen toiminut urheilumaailmassa lukuisissa erilaisissa yhteisöissä, joten peilasin aihetta sinne.  Urheilumaailmassa mestarijoukkueiden pelaajien ja valmentajien haastatteluissa nousee esiin yksi asia. Mestarijoukkueista tekee poikkeuksellisia se että kaikki niiden jäsenet saavat olla aidosti oma itsensä. Nappasimme kiinni tästä.

Miksi on tärkeää että jokainen saa olla aidosti oma itsensä? Jos yhteisön jäsenten ei tarvitse käyttää aikaa ja energiaa sen miettimiseen että mitäköhän muut ajattelevat tai sanovat minun tekemisistäni, vapautuu valtavasti energiaa itse asiaan. Eli meillä koulussa työntekoon, ajatteluun, oivaltamiseen ja oppimiseen.

Mikä sitten mahdollistaa tilanteen, jossa jokainen yhteisön jäsen saa olla oma itsensä? Oppilailta tuli taas lukuisia hienoja ajatuksia, joista esiin nousi hyvä ilmapiiri.

Mistä hyvä ilmapiiri sitten syntyy? Mikä muodostaa yhteisölle hyvän ilmapiirin? Ilmapiiri ei ole mitään ulkoista, ulkopuolelta säädeltyä, määriteltyä, ohjattua tai opetettua. Ilmapiiri olemme me! Sinä, minä, jokainen oppilas, opettaja, vanhempi tai muu kouluyhteisön jäsen. Me luomme oman toimintaympäristömme ja lähiyhteisön ilmapiirin päivittäin omalla käytöksellämme. Ilmapiiri syntyy pienistä arkisista yhdessä koetuista hetkistä.

Hyvä ilmapiiri syntyy hymystä, kiitoksesta, toisten huomioimisesta, erilaisuuden arvostamisesta, avoimesta keskustelusta, rohkeista mielipiteistä, iloisista ilmeistä, rohkaisevista eleistä, kohteliaisuudesta, hyvistä tavoista, yhteisten sääntöjen noudattamisesta, kannustamisesta ja yhdessä tekemisestä.

Näihin viikon viimeisen tunnin hienoihin ajatuksiin on hyvä päättää mukava ja antoisa ystävyyden ja empatian teemaviikko.

Pidetään nämä pienet asiat arjessa aktiivisesti läsnä ja mielessä.

Hymyillen kohti yhä aurinkoisempia kevätpäiviä.

Eki

Minun ystäväni on kuin villasukka joka talvella lämmittää…