Viikon kasvo: Sari Makkonen

Olen Sari Makkonen, Jyväskylän steinerkoulun hallituksen jäsen ja varapuheenjohtaja. Tyttäreni on koulussa 6:lla luokalla.

Jyväskylän steinerkoulun valinta oli meille käytännön ratkaisu: koulu sijaitsee keskellä kaupunkia. Lapsi saa käydä samaa koulua riippumatta siitä, missä päin kaupunkia asumme. Vuosien mittaan Steinerkoulussa ”parhaimmaksi” asiaksi on osoittautunut tekemällä oppiminen ja taidepainotteisuus. Tytärtä lainatakseni: ”Parasta on, kun saa tehdä itse alusta asti. Niin kuin silloin kun teimme viljasta leipää ja karstasimme villaa”.

Koska me vanhemmat emme ole itse päivisin koulussa, on kiva kuulla tyttäreltä, mitä siellä koulussa tapahtuu. Koulussa pitää saada olla myös eri mieltä, opettajalla ei aina ole ehdotonta totuutta. Tärkeää on opettaa lapset ajattelemaan itse ja luottamaan omaan ajatteluun. ”Open kanssa väiteltiin, onko dromedaarilla yksi vai kaksi kyttyrää ja minä olin oikeassa!”, ilmoitti tytär koulusta tullessaan. 😀

Voltairea lainaten: ”Olen eri mieltä kanssasi, mutta olen valmis kuolemaan sen puolesta, että sinulla on oikeus sanoa se.”

Sari Makkonen