Steinerpedagogiikan opinnot

Parin vuoden tauon jälkeen koulu aloittaa yhteistyössä Jyväskylän kesäyliopiston kanssa steinerpedagogisten opintojen opintokokonaisuuden.

Opinnoissa paneudutaan steinerpedagogisen ajattelun mukaiseen ihmiskuvaan ja ihmisen kehitykseen, steinerkoulun opetussuunnitelmaan ja oppilaan kehityksen kannalta merkittäviin vaiheisiin ja oppiaineisiin. Erityisesti pyritään siihen, että opiskelija löytää myös taiteellisen harjoituksen merkityksen osana omaa kasvuaan.

Opinnot tulevat sisältämään mm.

– luentoja ja keskustelua steinerpedagogiikan taustoista ja pedagogisista metodeista
– lapsen kehitysvaiheiden tarkastelua
– taiteellisia harjoituksia kuvataiteissa, eurytmiassa, musiikissa, muotopiirustuksessa,     bothmervoimistelussa ja puheäänen muodostuksessa
– perehtymistä alan kirjallisuuteen
– tutustumista Steinerkoulun arkeen

Opintoihin ovat tervetulleita steinerkoululaisten sekä  varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmat, steinerkouluissa ja päiväkodeissa työskentelevät, kaikki kasvatusalan ammattilaiset jotka haluavat saada uusia näkökulmia sekä virikkeitä työhönsä sekä muut steinerpedagogiikasta kiinnostuneet.

Opettajina toimivat Jyväskylän steinerkoulun opettajat sekä muiden steinerkoulujen opettajat, taideaineiden opettajat sekä mahdollisesti Snellman-korkeakoulun opettajat.

Opintoihin sisältyy lähiopetusta (noin 90 tuntia), kirjallisuuteen perehtymistä ja kirjallisia tehtäviä sekä taiteellista harjoittelua.

Lähiopetus järjestetään Jyväskylän steinerkoululla, Keskikatu 17, 40700 Jyväskylä.

Lähiopetuspäivät (perjantaisin kello 17.00-21.00 ja lauantaisin 8.30-15.00)

10.-11.2.2017

31.3.-1.4.2017

15.-16.9.2017

27.-28.10.2017

– Opintokokonaisuuden opintomaksu on 900 €.
– Opinnoista on mahdollisuus suorittaa myös yksittäisiä lähiopetusjaksoja.
– Koulutus toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Jyväskylän steinerkoulun kanssa, mistä johtuen Jyväskylän steinerkoulun, Tähtitarhan ja Pikku-Otavan vanhemmat ja henkilökunta saavat opintomaksusta -50%:n alennuksen. Lisää ilmoittautumislomakeen opiskelijanumero-kohtaan numero 555, jotta saat alennuksen.

Sitovat ilmoittautumiset Jyväskylän kesäyliopistoon viimeistään 15.1.2017.

Lisätietoja:

Opintojen järjestelyihin liittyen: koulutussihteeri Hanna Rajala, hanna.rajala@jyu.fi
Opetussisältöihin ja käytäntöihin liittyen:  paula.keskinen@jklsteinerkoulu.fi