Kielenopetus

Mukana perusopetuksen uudistamisen kärkihankkeessa: steinerkouluun kieltenopetusta jo esiopetuksessa!

Koulumme on saanut Opetushallitukselta myönteisen päätöksen erityisavustuksesta, jonka avulla varhennetaan, lisätään ja kehitetään koulun kieltenopetusta.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että koulun järjestämässä esiopetuksessa steinerpäiväkoti Tähtitarhassa ja Pikku-Otavassa ryhdytään opettamaan vieraita kieliä jo esiopetuksessa. Lisäksi Pikku-Otava toteuttaa kieltenopetusta jo varhaiskasvatuksen aikana. Koulun puolella alaluokkien kieltenopetusta pyritään lisäämään sekä englannin, saksan että ruotsin opetuksessa. Hankkeen käytännön toteutuksesta tehdään lopulliset päätökset tämän kevään aikana ja kokeilu alkaa elokuussa uuden toimintakauden alkaessa.

Steinerkouluissa on aina opiskeltu kahta vierasta kieltä ensimmäisestä luokasta lähtien. Eri steinerkoulujen opetuskielet voivat vaihdella, Jyväskylän steinerkoulussa opiskellaan saksaa ja englantia. Hanke mahdollistaa opetuksen aloittamisen jo esikoulussa ja jopa varhaiskasvatuksessa. Pienen lapsen kielenoppiminen perustuu upeaan matkimiskykyyn, hyvään muistiin, luontaiseen leikkimiseen, liikkumiseen, laulamiseen ja puhumiseen. Opetustapa pyrkii vastaamaan lapsen kulloisenkin kehitysvaiheen tarpeita ja jäljittelee lapsen luontaista tapaa oppia kieltä. Äidinkieltään opetteleva lapsi oppii kielen ensin kuuntelemalla, ryhtyen sitten jäljitellen puhumaan. Seuraavassa vaiheessa lapsi tapailee sanojen kirjoitusasuja ja viimeiseksi hän yleensä oppii lukemaan.

Varhainen kieltenopiskelu steinerkoulussa tarjoaa lapselle turvallisen oppimisympäristön. Suullinen harjoittelu tapahtuu pääosin yhdessä ilman suorituspaineita. Yksilösuoritukset tulevat mukaan työskentelyyn vähitellen. Kirjallinen työskentely aloitetaan kolmannesta luokasta lähtien.

Elokuussa 2016 voimaan astuneet uudet opetussuunnitelmat siirsivät ruotsin kielen opetuksen alkamaan 6. luokalla. Jyväskylän steinerkoulussa ruotsin opetus on alkanut 6. luokalla jo yli 20 vuotta. Nyt alkava hanke tarjoaa mahdollisuuden kokeilla opetuksen aloittamista vieläkin aiemmin.

Opetushallituksen myöntämä erityisavustus puhaltaa koulun kieltenopetukseen uusia raikkaita tuulia!

Tuulen tuiverrusta odotellen kieltenopettajat Jaana ja Paula