Blogitekstit - sivu 5

Minun Suomeni

Minun Suomeni Ensi viikolla koululla vietetään teemaviikkoa. Maanantaista torstaihin Minun Suomeni -teeman alle mahtuvat sulassa sovussa niin valokuvaus- kuin kirjoituskilpailu sekä työpajoja laidasta laitaan. Työpajoissa pääsee tutustumaan perinteisiin suomalaisiin leikkeihin, lauluihin ja ruokiin, tekemään kollaaseja sekä kirjoittamaan blogia tai harjoittelemaan työskentelyä verkkotyöpajassa. Perjantain teemana on kansainvälisyys ja silloin tutustumme ainakin kaikkiin niihin kulttuureihin, joista koulussamme on oppilaita. Vieraat kielet ovat silloin myös pääosassa ja näkyvät sekä kuuluvat koulun käytävillä. Viikon tuotoksia tullaan dokumentoimaan ja esittelemään blogissa sekä koulun fb-sivuilla tulevien viikkojen aikana. Mutta nyt jaan ihan itse haikuoimani tekeleen kanssanne, olkoon se vaikka rohkaisuksi yläluokkien kirjoituskilpailuun osallistuville; Koulu on vaiti Ilo lähestyy Kevein askelin Työn iloa kaikille pajoja sekä kilpailuja suunnitteleville ja niihin osallistuville! - Jaana

Väriterapiaa

  Väriterapiaa   Olemme kuudennen luokan valinnaisen käsityön tunneilla tutustuneet tänä vuonna väreihin ja erilaisiin kankaankuviointitekniikoihin. Aurinkomaalauksella ja solmutekniikalla olemme maalanneet kankaita koristetyynyihin, hedelmiä ja juureksia olemme käyttäneet leimasimina painaessamme pellavaliinoja. Viimeisenä tekniikkana liisterikuvioimme ja marmoroimme paperia, jotka käytimme kirjan kansiin japanilaisessa kirjansidonnassa.  

Kuvia ekoleiristä ja kuulumisia teknisen opinnoista

  Kuvia ekoleiristä ja kuulumisia teknisen opinnoista   Ekoleirin kuvia Sallasta viime syksyltä ja harjoitustyönä valmistui viime vuonna tämä erikoinen pöytä, missä on led-valot ja peili lasikansineen. Tällä hetkellä touhutaan esim. koulun pihapelimaalien kanssa. Niitä ovat 7. ja 8. oppilaat valmistaneet tosi innokkaasti. Terveisin Paavo käsitöistä.

Kielenopetus

  Kielenopetus   Mukana perusopetuksen uudistamisen kärkihankkeessa: steinerkouluun kieltenopetusta jo esiopetuksessa! Koulumme on saanut Opetushallitukselta myönteisen päätöksen erityisavustuksesta, jonka avulla varhennetaan, lisätään ja kehitetään koulun kieltenopetusta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että koulun järjestämässä esiopetuksessa steinerpäiväkoti Tähtitarhassa ja Pikku-Otavassa ryhdytään opettamaan vieraita kieliä jo esiopetuksessa. Lisäksi Pikku-Otava toteuttaa kieltenopetusta jo varhaiskasvatuksen aikana. Koulun puolella alaluokkien kieltenopetusta pyritään lisäämään sekä englannin, saksan että ruotsin opetuksessa. Hankkeen käytännön toteutuksesta tehdään lopulliset päätökset tämän kevään aikana ja kokeilu alkaa elokuussa uuden toimintakauden alkaessa. Steinerkouluissa on aina opiskeltu kahta vierasta kieltä ensimmäisestä luokasta lähtien. Eri steinerkoulujen opetuskielet voivat vaihdella, Jyväskylän steinerkoulussa opiskellaan saksaa ja englantia. Hanke mahdollistaa opetuksen aloittamisen jo esikoulussa ja jopa varhaiskasvatuksessa. Pienen lapsen kielenoppiminen perustuu upeaan matkimiskykyyn, hyvään muistiin, luontaiseen leikkimiseen, liikkumiseen, laulamiseen ja puhumiseen. Opetustapa pyrkii vastaamaan lapsen kulloisenkin kehitysvaiheen tarpeita ja jäljittelee lapsen luontaista tapaa oppia kieltä. Äidinkieltään opetteleva lapsi oppii kielen ensin kuuntelemalla, ryhtyen sitten jäljitellen puhumaan. Seuraavassa vaiheessa lapsi tapailee sanojen kirjoitusasuja ja viimeiseksi hän yleensä oppii lukemaan. Varhainen kieltenopiskelu steinerkoulussa tarjoaa lapselle turvallisen oppimisympäristön. Suullinen harjoittelu tapahtuu pääosin yhdessä ilman suorituspaineita. Yksilösuoritukset tulevat mukaan työskentelyyn vähitellen. Kirjallinen työskentely aloitetaan kolmannesta luokasta lähtien. Elokuussa 2016 voimaan astuneet uudet opetussuunnitelmat siirsivät ruotsin kielen opetuksen alkamaan 6. luokalla. Jyväskylän steinerkoulussa ruotsin opetus on alkanut 6. luokalla jo yli 20 vuotta. Nyt alkava hanke tarjoaa mahdollisuuden kokeilla opetuksen aloittamista vieläkin aiemmin. Opetushallituksen myöntämä erityisavustus puhaltaa koulun kieltenopetukseen uusia raikkaita tuulia! Tuulen tuiverrusta odotellen kieltenopettajat Jaana ja Paula

Luma: StarT

  Luma: StarT   2. ja 3. luokka osallistuvat Luma:StarT Suomi 100-hankkeeseen Alkuvuodesta 2. ja 3. luokka työskentelivät aktiivisesti valtakunnallisen Luma:StarT Suomi 100- hankkeen parissa ja nyt on tullut aika raportoida tuotokset hankkeen järjestäjille. Molemmat luokat osallistuvat "Tämä toimii!" -teemaan, jossa tarkoituksena oli rakentaa liikkuva lelu neljän oppilaan ryhmissä. Materiaalilistat saatiin StarTin puolesta ja monin osin voitiin hyödyntää kierrätysmateriaaleja oppilaiden kodeista. Lelun suunnittelusta ja toteutuksesta oppilaat vastasivat itse ja se taisi olla oppilaista yksi projektin parhaita puolia. "Kerrankin saa tehdä melkein kokonaan mitä itse haluaa!". Jälkikäteen oppilaille oli jäänyt mieleen erityisesti ongelmanratkaisutilanteet ja uudet oivallukset, joita syntyi työn edetessä. Ryhmissä tekeminenkin jäi lapsille mukavana asiana mieleen, vaikka ryhmätyötaitoja piti välillä opetella haastavissa pulmatilanteissa. Intoa jäi niin paljon vielä projektin jälkeenkin, että osallistumme kenties vielä seuraavanakin vuonna. (Lisää tietoa hankkeesta sivulta www.luma.fi/start ) Tässä yksi liikkuva lelu, joka raportoidaan eteenpäin StarT-kisaan. Pidetään peukkuja tälle ja muille eteenpäin lähetetyille töille!

Ystävyys ja empatia

  Ystävyys ja empatia   Moi! Koulussamme vietettiin viime viikolla ystävyyden ja empatian teemaviikkoa. Viikon aikana aihetta käsiteltiin monin eri tavoin. Ystävyydestä laulettiin, kerrottiin tarinoita, tehtiin draamaa ja julisteita jne. Teema on nostettu näkyvästi esiin myös koulun käytävän seinillä. Omalta osaltani viikko päättyi 3.luokan tuntiin. Tunnilla pohdimme yhdessä oppilaiden kanssa millaisessa luokka- tai kouluyhteisössä meidän on mukava olla? Oppilailta tuli paljon hienoja ajatuksia, joista keskeisimmiksi nousivat yksilön vapauteen ja toisten arvostamiseen liittyvät teemat. Itse olen toiminut urheilumaailmassa lukuisissa erilaisissa yhteisöissä, joten peilasin aihetta sinne.  Urheilumaailmassa mestarijoukkueiden pelaajien ja valmentajien haastatteluissa nousee esiin yksi asia. Mestarijoukkueista tekee poikkeuksellisia se että kaikki niiden jäsenet saavat olla aidosti oma itsensä. Nappasimme kiinni tästä. Miksi on tärkeää että jokainen saa olla aidosti oma itsensä? Jos yhteisön jäsenten ei tarvitse käyttää aikaa ja energiaa sen miettimiseen että mitäköhän muut ajattelevat tai sanovat minun tekemisistäni, vapautuu valtavasti energiaa itse asiaan. Eli meillä koulussa työntekoon, ajatteluun, oivaltamiseen ja oppimiseen. Mikä sitten mahdollistaa tilanteen, jossa jokainen yhteisön jäsen saa olla oma itsensä? Oppilailta tuli taas lukuisia hienoja ajatuksia, joista esiin nousi hyvä ilmapiiri. Mistä hyvä ilmapiiri sitten syntyy? Mikä muodostaa yhteisölle hyvän ilmapiirin? Ilmapiiri ei ole mitään ulkoista, ulkopuolelta säädeltyä, määriteltyä, ohjattua tai opetettua. Ilmapiiri olemme me! Sinä, minä, jokainen oppilas, opettaja, vanhempi tai muu kouluyhteisön jäsen. Me luomme oman toimintaympäristömme ja lähiyhteisön ilmapiirin päivittäin omalla käytöksellämme. Ilmapiiri syntyy pienistä arkisista yhdessä koetuista hetkistä. Hyvä ilmapiiri syntyy hymystä, kiitoksesta, toisten huomioimisesta, erilaisuuden arvostamisesta, avoimesta keskustelusta, rohkeista mielipiteistä, iloisista ilmeistä, rohkaisevista eleistä, kohteliaisuudesta, hyvistä tavoista, yhteisten sääntöjen noudattamisesta, kannustamisesta ja yhdessä tekemisestä. Näihin viikon viimeisen tunnin hienoihin ajatuksiin on hyvä päättää mukava ja antoisa ystävyyden ja empatian teemaviikko. Pidetään nämä pienet asiat arjessa aktiivisesti läsnä ja mielessä. Hymyillen kohti yhä aurinkoisempia kevätpäiviä. Eki [caption id="" align="alignnone" width="576"] Minun ystäväni on kuin villasukka joka talvella lämmittää...[/caption]

Lasten lumipäivät

  Lasten lumipäivät   Luokkien 2-5 oppilaat pääsivät osallistumaan 9.2. lasten lumipäiviin Laajavuoressa. Myös muiden luokkien oppilaita olisin mielelläni vienyt tapahtumaan, mutta osallistujapaikkoja oli rajattu määrä ja näiden luokkien liikuntasuunnitelmaan tapahtuma sopi parhaiten. Päivä Laajavuoressa oli mukavan talvinen, pakkasta noin 10 astetta ja aurinkokin näyttäytyi välillä. Oppilaat pääsivät osallistumaan lajipisteisiin, joissa kyseisen lajin ammattilaiset ohjasivat heitä. Lajipisteissä tutustuttiin mäkihyppyyn, ampumahiihtoon ja hiihtoon ylipäänsä. Oppilaat pääsivät myös pelaamaan erilaisia pelejä lumella. Päivän päätteeksi oppilaat saivat pientä välipalaa ja lämmintä mehua. Tapahtuma oli mielestäni erittäin onnistunut ja mukavaa oli nähdä jo tapahtuman aikana kehittyneet taidot ja onnistumisen kiljahdukset. Toivottavasti sää suosii jatkossakin talviliikuntaa, vielä on talvea jäljellä! Mukavaa kevään odotusta! t. Niko-Mikko

5. luokan näytelmä

  5. luokan näytelmä   5-luokan oppilaiden kanssa olemme harjoitelleet näytelmää viimeisten kolmen viikon aikana. Tämän vuoden näytelmänä viidennen luokan oppilaat esittävät Pinokkion. Näytelmän tekeminen alkoi kohtausten harjoittelemisella, joiden jälkeen oppilaat listasivat itselleen mieluisia rooleja.  Seuraavassa oppilaiden ajatuksia näytelmän tekemisestä. Näytelmäjakson aikana olemme tehneet erilaisia eläytymisharjoituksia, harjoitelleet äänen käyttöä, piirtäneet kuvia hahmoista ja miettineet, miten näytelmän hahmot liikkuvat. Lisäksi olemme harjoitelleet erillisiä kohtauksia ja opetelleet vuorosanoja ulkoa. Mukavinta jakson aikana on ollut harjoitella eläytymistä ja omaan roolin heittäytymistä, koska välillä saa olla joku muu kuin itse. Eläytymisen ja näyttelemisen lisäksi olemme keksineet ja tehneet musiikkeja näytelmään. Näytelmässä tullaankin siis kuulemaan myös meidän itse tekemiä kappaleita. Vielä ennen näytelmän esittämistä tulee meidän harjoitella eläytymistä ja sitä, miten puhumme tarpeeksi kovalla äänellä. Viidennen luokan näytelmä esitetään viikolla 7 ja tarkempi päivämäärä ilmoitetaan mahdollisimman pian.

Ronja, ryövärintytär -näytelmä

  Ronja, ryövärintytär -näytelmä   Viime päivinä koulumme 8. luokkalaiset ovat lämmitelleet Ronja, ryövärintytär -näytelmää esityskuntoon. Alun perin näytösten piti olla jo ennen joulua, mutta influenssan kampitettua useammankin näyttelijän sängynpohjalle esitykset siirtyivät kevätlukukauden alkuun. Uudet esitysajat ovat lauantaina 28.1. klo 11.30 ja tiistaina 7.2. klo 18. Sisäänpääsy on ilmainen, mutta ovella voi halutessaan maksaa vapaaehtoisen ovirahan, joka menee 8. luokan luokkaretkirahastoon. Lämpimästi tervetuloa! Astrid Lindgrenin saturomaaniin pohjautuva ja Nina Kurkon dramatisoima näytelmä on tarina ystävyydestä, oikeasta ja väärästä sekä vanhemman ja kasvavan lapsen myrskyisästä suhteesta.

Miksi steiner?

  Miksi steiner?   Hei, minun nimeni on Katja Venetvaara ja olen syksyllä 2016 Steinerissa aloittaneen 1.luokkalaisen Wilman äiti. Koulun valinta oli perheellemme helppo; Steiner tarjoaa pienemmät luokkakoot, iltapäiväkerhon koulun yhteydessä sekä tukee oppimista vahvasti myös käytännön oppien kera. Yksilön vahvistaminen ja huomioiminen ovat kantava periaate ja koulun henki hyvin kodinomainen. Toisaalta koulu oli myös luontainen jatkumo steiner-esikoulun jälkeen. Perheemme asuu Muuramessa, mutta koskapa työmatkat tuovat meidät vanhemmat päivittäin Jyväskylän seudulle, koulukyytikin oli helppo järjestää. Koululaiselta itseltä kysyttäessä kokemuksia tästä puolen vuoden koulutaipaleestaan, vastaus tulee heti: ”En ikinä vaihtais tätä. Oon saanut ihania uusia kavereita. Mun luokka on niin kiva, paitsi aina ei muisteta i h a n heti rauhoittua, kun ope pyytää. Tykkään eniten äikästä, käsitöistä ja liikunnasta ja ihana, kun meillä on omalla koululla liikuntakerhoja. Sitten minäpä osaan jo laskea saksaksi ja englanniksikin ainakin kymmeneen. Lukea en ihan näppärästi vielä osaa, mutta meillä on se Lukudiplomi-juttu, niin niistä kirjoista on mukava opetella..milloin pääsee toppu-luokalle?” Vanhempana arvostan koululla tapahtuvan perusoppiaineiden opetusten lisäksi huomion kiinnittämistä myös järjestelmällisesti hyviin käytöstapoihin mm. kiitoksen, kättelyn, tervehtimisen ja omista tavaroista huolehtimisen (ulkovaatteet siististi omaan naulakkoon) osalta. Tähän ei liene voi satsata liikaa.. Yhteistyö koulun ja kodin kanssa on –sekin- käytännön kera heti 1.luokasta lähtien läsnä: erimuotoiset tapahtumat pitkin kouluvuotta toteutetaan vanhempien kantavan voiman kera ja niinpä tutustuminen luokkakavereiden vanhempiin tapahtuu ”siinä sivussa”. Aikaahan meillä kenelläkään ei vuorokauteen ole suotu kuin se 24h, mutta siitäkin huolimatta nuo talkoototeutukset ovat vaivansa väärtejä ajatellen asiaa vaikkapa juuri verkostoitumisen, saati luokan kassan karttumisen kannalta. Mikäli pohdit perheesi kera vaihtoehdoksi steiner-peruskoulua; ota yhteyttä kouluun ja tule tutustumaan! Tai soita joillekin meillekin meistä yhteyshenkilöistä ensin J Onnistunutta uutta vuotta toivotellen - Katja 050 501 4328 (kirjoittaja, 1. luokkalaisen vanhempi) - Sanna Jylänki 040 820 8559 (hallituksen jäsen kolmen Steinerilaisen vanhempi)