Blogitekstit - sivu 3

Luma: StarT

  Luma: StarT   2. ja 3. luokka osallistuvat Luma:StarT Suomi 100-hankkeeseen Alkuvuodesta 2. ja 3. luokka työskentelivät aktiivisesti valtakunnallisen Luma:StarT Suomi 100- hankkeen parissa ja nyt on tullut aika raportoida tuotokset hankkeen järjestäjille. Molemmat luokat osallistuvat "Tämä toimii!" -teemaan, jossa tarkoituksena oli rakentaa liikkuva lelu neljän oppilaan ryhmissä. Materiaalilistat saatiin StarTin puolesta ja monin osin voitiin hyödyntää kierrätysmateriaaleja oppilaiden kodeista. Lelun suunnittelusta ja toteutuksesta oppilaat vastasivat itse ja se taisi olla oppilaista yksi projektin parhaita puolia. "Kerrankin saa tehdä melkein kokonaan mitä itse haluaa!". Jälkikäteen oppilaille oli jäänyt mieleen erityisesti ongelmanratkaisutilanteet ja uudet oivallukset, joita syntyi työn edetessä. Ryhmissä tekeminenkin jäi lapsille mukavana asiana mieleen, vaikka ryhmätyötaitoja piti välillä opetella haastavissa pulmatilanteissa. Intoa jäi niin paljon vielä projektin jälkeenkin, että osallistumme kenties vielä seuraavanakin vuonna. (Lisää tietoa hankkeesta sivulta www.luma.fi/start ) Tässä yksi liikkuva lelu, joka raportoidaan eteenpäin StarT-kisaan. Pidetään peukkuja tälle ja muille eteenpäin lähetetyille töille!

Ystävyys ja empatia

  Ystävyys ja empatia   Moi! Koulussamme vietettiin viime viikolla ystävyyden ja empatian teemaviikkoa. Viikon aikana aihetta käsiteltiin monin eri tavoin. Ystävyydestä laulettiin, kerrottiin tarinoita, tehtiin draamaa ja julisteita jne. Teema on nostettu näkyvästi esiin myös koulun käytävän seinillä. Omalta osaltani viikko päättyi 3.luokan tuntiin. Tunnilla pohdimme yhdessä oppilaiden kanssa millaisessa luokka- tai kouluyhteisössä meidän on mukava olla? Oppilailta tuli paljon hienoja ajatuksia, joista keskeisimmiksi nousivat yksilön vapauteen ja toisten arvostamiseen liittyvät teemat. Itse olen toiminut urheilumaailmassa lukuisissa erilaisissa yhteisöissä, joten peilasin aihetta sinne.  Urheilumaailmassa mestarijoukkueiden pelaajien ja valmentajien haastatteluissa nousee esiin yksi asia. Mestarijoukkueista tekee poikkeuksellisia se että kaikki niiden jäsenet saavat olla aidosti oma itsensä. Nappasimme kiinni tästä. Miksi on tärkeää että jokainen saa olla aidosti oma itsensä? Jos yhteisön jäsenten ei tarvitse käyttää aikaa ja energiaa sen miettimiseen että mitäköhän muut ajattelevat tai sanovat minun tekemisistäni, vapautuu valtavasti energiaa itse asiaan. Eli meillä koulussa työntekoon, ajatteluun, oivaltamiseen ja oppimiseen. Mikä sitten mahdollistaa tilanteen, jossa jokainen yhteisön jäsen saa olla oma itsensä? Oppilailta tuli taas lukuisia hienoja ajatuksia, joista esiin nousi hyvä ilmapiiri. Mistä hyvä ilmapiiri sitten syntyy? Mikä muodostaa yhteisölle hyvän ilmapiirin? Ilmapiiri ei ole mitään ulkoista, ulkopuolelta säädeltyä, määriteltyä, ohjattua tai opetettua. Ilmapiiri olemme me! Sinä, minä, jokainen oppilas, opettaja, vanhempi tai muu kouluyhteisön jäsen. Me luomme oman toimintaympäristömme ja lähiyhteisön ilmapiirin päivittäin omalla käytöksellämme. Ilmapiiri syntyy pienistä arkisista yhdessä koetuista hetkistä. Hyvä ilmapiiri syntyy hymystä, kiitoksesta, toisten huomioimisesta, erilaisuuden arvostamisesta, avoimesta keskustelusta, rohkeista mielipiteistä, iloisista ilmeistä, rohkaisevista eleistä, kohteliaisuudesta, hyvistä tavoista, yhteisten sääntöjen noudattamisesta, kannustamisesta ja yhdessä tekemisestä. Näihin viikon viimeisen tunnin hienoihin ajatuksiin on hyvä päättää mukava ja antoisa ystävyyden ja empatian teemaviikko. Pidetään nämä pienet asiat arjessa aktiivisesti läsnä ja mielessä. Hymyillen kohti yhä aurinkoisempia kevätpäiviä. Eki [caption id="" align="alignnone" width="576"] Minun ystäväni on kuin villasukka joka talvella lämmittää...[/caption]

Lasten lumipäivät

  Lasten lumipäivät   Luokkien 2-5 oppilaat pääsivät osallistumaan 9.2. lasten lumipäiviin Laajavuoressa. Myös muiden luokkien oppilaita olisin mielelläni vienyt tapahtumaan, mutta osallistujapaikkoja oli rajattu määrä ja näiden luokkien liikuntasuunnitelmaan tapahtuma sopi parhaiten. Päivä Laajavuoressa oli mukavan talvinen, pakkasta noin 10 astetta ja aurinkokin näyttäytyi välillä. Oppilaat pääsivät osallistumaan lajipisteisiin, joissa kyseisen lajin ammattilaiset ohjasivat heitä. Lajipisteissä tutustuttiin mäkihyppyyn, ampumahiihtoon ja hiihtoon ylipäänsä. Oppilaat pääsivät myös pelaamaan erilaisia pelejä lumella. Päivän päätteeksi oppilaat saivat pientä välipalaa ja lämmintä mehua. Tapahtuma oli mielestäni erittäin onnistunut ja mukavaa oli nähdä jo tapahtuman aikana kehittyneet taidot ja onnistumisen kiljahdukset. Toivottavasti sää suosii jatkossakin talviliikuntaa, vielä on talvea jäljellä! Mukavaa kevään odotusta! t. Niko-Mikko

5. luokan näytelmä

  5. luokan näytelmä   5-luokan oppilaiden kanssa olemme harjoitelleet näytelmää viimeisten kolmen viikon aikana. Tämän vuoden näytelmänä viidennen luokan oppilaat esittävät Pinokkion. Näytelmän tekeminen alkoi kohtausten harjoittelemisella, joiden jälkeen oppilaat listasivat itselleen mieluisia rooleja.  Seuraavassa oppilaiden ajatuksia näytelmän tekemisestä. Näytelmäjakson aikana olemme tehneet erilaisia eläytymisharjoituksia, harjoitelleet äänen käyttöä, piirtäneet kuvia hahmoista ja miettineet, miten näytelmän hahmot liikkuvat. Lisäksi olemme harjoitelleet erillisiä kohtauksia ja opetelleet vuorosanoja ulkoa. Mukavinta jakson aikana on ollut harjoitella eläytymistä ja omaan roolin heittäytymistä, koska välillä saa olla joku muu kuin itse. Eläytymisen ja näyttelemisen lisäksi olemme keksineet ja tehneet musiikkeja näytelmään. Näytelmässä tullaankin siis kuulemaan myös meidän itse tekemiä kappaleita. Vielä ennen näytelmän esittämistä tulee meidän harjoitella eläytymistä ja sitä, miten puhumme tarpeeksi kovalla äänellä. Viidennen luokan näytelmä esitetään viikolla 7 ja tarkempi päivämäärä ilmoitetaan mahdollisimman pian.

Ronja, ryövärintytär -näytelmä

  Ronja, ryövärintytär -näytelmä   Viime päivinä koulumme 8. luokkalaiset ovat lämmitelleet Ronja, ryövärintytär -näytelmää esityskuntoon. Alun perin näytösten piti olla jo ennen joulua, mutta influenssan kampitettua useammankin näyttelijän sängynpohjalle esitykset siirtyivät kevätlukukauden alkuun. Uudet esitysajat ovat lauantaina 28.1. klo 11.30 ja tiistaina 7.2. klo 18. Sisäänpääsy on ilmainen, mutta ovella voi halutessaan maksaa vapaaehtoisen ovirahan, joka menee 8. luokan luokkaretkirahastoon. Lämpimästi tervetuloa! Astrid Lindgrenin saturomaaniin pohjautuva ja Nina Kurkon dramatisoima näytelmä on tarina ystävyydestä, oikeasta ja väärästä sekä vanhemman ja kasvavan lapsen myrskyisästä suhteesta.

Miksi steiner?

  Miksi steiner?   Hei, minun nimeni on Katja Venetvaara ja olen syksyllä 2016 Steinerissa aloittaneen 1.luokkalaisen Wilman äiti. Koulun valinta oli perheellemme helppo; Steiner tarjoaa pienemmät luokkakoot, iltapäiväkerhon koulun yhteydessä sekä tukee oppimista vahvasti myös käytännön oppien kera. Yksilön vahvistaminen ja huomioiminen ovat kantava periaate ja koulun henki hyvin kodinomainen. Toisaalta koulu oli myös luontainen jatkumo steiner-esikoulun jälkeen. Perheemme asuu Muuramessa, mutta koskapa työmatkat tuovat meidät vanhemmat päivittäin Jyväskylän seudulle, koulukyytikin oli helppo järjestää. Koululaiselta itseltä kysyttäessä kokemuksia tästä puolen vuoden koulutaipaleestaan, vastaus tulee heti: ”En ikinä vaihtais tätä. Oon saanut ihania uusia kavereita. Mun luokka on niin kiva, paitsi aina ei muisteta i h a n heti rauhoittua, kun ope pyytää. Tykkään eniten äikästä, käsitöistä ja liikunnasta ja ihana, kun meillä on omalla koululla liikuntakerhoja. Sitten minäpä osaan jo laskea saksaksi ja englanniksikin ainakin kymmeneen. Lukea en ihan näppärästi vielä osaa, mutta meillä on se Lukudiplomi-juttu, niin niistä kirjoista on mukava opetella..milloin pääsee toppu-luokalle?” Vanhempana arvostan koululla tapahtuvan perusoppiaineiden opetusten lisäksi huomion kiinnittämistä myös järjestelmällisesti hyviin käytöstapoihin mm. kiitoksen, kättelyn, tervehtimisen ja omista tavaroista huolehtimisen (ulkovaatteet siististi omaan naulakkoon) osalta. Tähän ei liene voi satsata liikaa.. Yhteistyö koulun ja kodin kanssa on –sekin- käytännön kera heti 1.luokasta lähtien läsnä: erimuotoiset tapahtumat pitkin kouluvuotta toteutetaan vanhempien kantavan voiman kera ja niinpä tutustuminen luokkakavereiden vanhempiin tapahtuu ”siinä sivussa”. Aikaahan meillä kenelläkään ei vuorokauteen ole suotu kuin se 24h, mutta siitäkin huolimatta nuo talkoototeutukset ovat vaivansa väärtejä ajatellen asiaa vaikkapa juuri verkostoitumisen, saati luokan kassan karttumisen kannalta. Mikäli pohdit perheesi kera vaihtoehdoksi steiner-peruskoulua; ota yhteyttä kouluun ja tule tutustumaan! Tai soita joillekin meillekin meistä yhteyshenkilöistä ensin J Onnistunutta uutta vuotta toivotellen - Katja 050 501 4328 (kirjoittaja, 1. luokkalaisen vanhempi) - Sanna Jylänki 040 820 8559 (hallituksen jäsen kolmen Steinerilaisen vanhempi)

Taukojumppaikosaedri

  Taukojumppaikosaedri   Liikunnanopettajan idea taukojumppanopasta kehittyi eteenpäin matematiikan tunnilla  8. luokassa. Siellä rakennettiin ikosaedri taukojumppaliikkeiden arvontaan. Ikosaedri on yksi Platonin kappaleista. Se muodostuu kahdestakymmenestä tasasivuisesta kolmiosta. Tarvikkeina oli viisi A4 kokoista paperia ja liimaa. Papereista taiteltiin kaksikymmentä katkaistua kartiota, joihin 8. luokkalaiset kirjoittivat taukojumppaliikkeitä. Kaksi suosituinta liikettä olivat x-hypyt ja lankku, näitä olikin ikosaedrissa useammalla sivulla. Kun katkaistut kartiot liimattiin yhteen, tuli kappaleesta niin tukeva, että sitä voi heittää aika reippaasti. Jos oppitunnilla on istuttu pitempi aika paikallaan, heitetään ikosaedria ja tehdään sen osoittama liike, vaikkapa 10 kyykkyhyppyä ja jatketaan sitten taas opiskelua.

Lupaus uudelle vuodelle?

  Lupaus uudelle vuodelle?   Voisikohan se olla vaikkapa kestokassin käyttäminen kauppareissulla muovisen sijaan? 6.luokkalaiset osallistuivat joulun alla Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden käsityöprojektiin, jossa kierrätyskankaista tehtiin kestokauppakasseja ja käytiinpä niitä myös esittelemässä ja myymässäkin läheisen K-Market Ruokavinkin asiakkaille. Kauppakassien tekeminen onnistui vanhoista t-paidoista leikkaamalla ja solmimalla. Koko luokka osallistui innokkaasti tekemiseen sekä myös esittely- ja myyntityöhön. Projektista löytyy lisää tietoa ja kuvia opiskelijoiden kestävän kehityksen blogista keltainenvaate.blogspot.fi.

Viikon kasvo: Niko-Mikko Nieminen

  Viikon kasvo: Niko-Mikko Nieminen   Moi! Olen Niko-Mikko Nieminen ja toimin liikunnan- ja terveystiedonopettajana sekä 9.luokan luokanohjaajana. Työt aloitin Jyväskylän steinerkoulussa syksyllä 2001.  Olen itse käynyt Lahden steinerkoulun, jossa minulle muuten opetti kemiaa ja fysiikkaa nykyinen rehtorimme Helena Heikkilä! Olen syntynyt Raumalla, mutta käynyt kouluni ja asunut nuoruuteni Lahdessa. Jyväskylässä on kuitenkin ollut helppo viihtyä, sillä lähes koko sukuni asuu Jyväskylässä. Olen viihtynyt työssäni hyvin, meillä on mukava ja osaava työyhteisö sekä mukavat oppilaat. Joka päivä voi oppia uutta ja harvoin päivät ovat täysin samanlaisia. Erityisen mukavaa on saada tehdä töitä ulkona ja päästä itsekin liikkumaan. Omaan perheeseeni kuuluu vaimon lisäksi ekaluokkalainen poika ja neljäsluokkalainen tyttö sekä havannankoira. Talven suosikkiharrastukseni penkkiurheilun lisäksi ovat hiihto ja laskettelu ja kesäisin mökkeilen ja purjehdin. Hyvää alkanutta vuotta!

Steinerpedagogiikan opinnot

  Steinerpedagogiikan opinnot   Parin vuoden tauon jälkeen koulu aloittaa yhteistyössä Jyväskylän kesäyliopiston kanssa steinerpedagogisten opintojen opintokokonaisuuden. Opinnoissa paneudutaan steinerpedagogisen ajattelun mukaiseen ihmiskuvaan ja ihmisen kehitykseen, steinerkoulun opetussuunnitelmaan ja oppilaan kehityksen kannalta merkittäviin vaiheisiin ja oppiaineisiin. Erityisesti pyritään siihen, että opiskelija löytää myös taiteellisen harjoituksen merkityksen osana omaa kasvuaan. Opinnot tulevat sisältämään mm. - luentoja ja keskustelua steinerpedagogiikan taustoista ja pedagogisista metodeista - lapsen kehitysvaiheiden tarkastelua - taiteellisia harjoituksia kuvataiteissa, eurytmiassa, musiikissa, muotopiirustuksessa,     bothmervoimistelussa ja puheäänen muodostuksessa - perehtymistä alan kirjallisuuteen - tutustumista Steinerkoulun arkeen Opintoihin ovat tervetulleita steinerkoululaisten sekä  varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmat, steinerkouluissa ja päiväkodeissa työskentelevät, kaikki kasvatusalan ammattilaiset jotka haluavat saada uusia näkökulmia sekä virikkeitä työhönsä sekä muut steinerpedagogiikasta kiinnostuneet. Opettajina toimivat Jyväskylän steinerkoulun opettajat sekä muiden steinerkoulujen opettajat, taideaineiden opettajat sekä mahdollisesti Snellman-korkeakoulun opettajat. Opintoihin sisältyy lähiopetusta (noin 90 tuntia), kirjallisuuteen perehtymistä ja kirjallisia tehtäviä sekä taiteellista harjoittelua. Lähiopetus järjestetään Jyväskylän steinerkoululla, Keskikatu 17, 40700 Jyväskylä. Lähiopetuspäivät (perjantaisin kello 17.00-21.00 ja lauantaisin 8.30-15.00) 10.-11.2.2017 31.3.-1.4.2017 15.-16.9.2017 27.-28.10.2017 - Opintokokonaisuuden opintomaksu on 900 €. - Opinnoista on mahdollisuus suorittaa myös yksittäisiä lähiopetusjaksoja. - Koulutus toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Jyväskylän steinerkoulun kanssa, mistä johtuen Jyväskylän steinerkoulun, Tähtitarhan ja Pikku-Otavan vanhemmat ja henkilökunta saavat opintomaksusta -50%:n alennuksen. Lisää ilmoittautumislomakeen opiskelijanumero-kohtaan numero 555, jotta saat alennuksen. Sitovat ilmoittautumiset Jyväskylän kesäyliopistoon viimeistään 15.1.2017. Lisätietoja: Opintojen järjestelyihin liittyen: koulutussihteeri Hanna Rajala, hanna.rajala@jyu.fi Opetussisältöihin ja käytäntöihin liittyen:  paula.keskinen@jklsteinerkoulu.fi