Luontoliikunta

Maailman Steiner- ja Waldorf-koulujen yhteiseen kansainväliseen opetussuunnitelmaan kuuluu luontoliikunta olennaisena osana. Myös meillä Jyväskylässä on uuden opetussuunnitelman myötä pyritty lisämään luonnossa tapahtuvaa toimintaa ja viedä oppilaita luontoon. Käytännössä se tarkoittaa alaluokkien retkiä koulun lähimetsissä, purjehdusta, melontaa, suunnistusta, retkiluistelua tai suppailua liikuntatunneilla sekä 9.luokan ekoleiriä Lapissa vaelluksineen tai koko koulun ulkoilu- ja liikuntapäivää. Uuden opetussuunnitelman mukaisia liikunnan perustaitoja pystytään myös loistavasti harjoittamaan ulkona ja vaikka metsässä. Polut, kivet ja kannot, kaatuneet puut ja muut metsien luontaiset haasteet ovat oiva paikka tasapainon, liikkumisen ja kehonhallinnan kehittämiseen. Koulut eri puolilla maailmaa toteuttavat luontoliikuntaa omalla tavallaan ja koulun sijainnilla on iso merkitys miten ja millaista luontoliikuntaa enimmäkseen toteutetaan. Tavoitteena olisi saada luotua oppilaalle luontosuhde, jotta oppilas uskaltaa mennä luontoon ja pystyy toimimaan siellä vaihtelevissa olosuhteissa. Luonto on parhaimmillaan erittäin suuri mahdollisuus ja voimavara meille kaikille!