Viikon kasvo: Satu

Hei, olen Satu ja toimin 4. luokan opettajana. Työt koulussamme aloitin vuosi sitten. Oman luokan lisäksi opetan tänä vuonna 1.luokalle käsitöitä, 2. luokalle yhden viikkotunnin verran ympäristöoppia sekä olen säestäjänä 3.luokan eurytmian tunneilla. Saan siis oppia ja ihmetellä asioita monen pienen oppilaan kanssa.

Minua on aina kiehtonut ihmisten elämänpolut ja se, miten itse kukin tähän hetkeen on tullut. Erityisesti tämä steinerpolku ja sille löytäminen kiinnostaa minua. Itse tälle polulle löysin ollessani töissä, tuolloin vielä koulunkäyntiavustajana, pienessä kyläkoulussa. Eräänä syksynä työkaveriksemme saapui opettaja, jolla oli steinerpedagoginen pohjakoulutus sekä myös lapset, jotka olivat olleet steinerpäiväkodissa. Kuunnellessani kiehtovia tarinoita tuosta pehmeästä ja kiireettömästä pedagogiikasta, aloin ottamaan siitä enemmän selvää ja seuraavaksi löysinkin itseni Snellun yleisopintojen parista. Tunsin löytäneeni oikealle polulle. Tuo polku johdatti minut luokanopettajan opintoihin ja sivuopintojen kautta antroposofiseen kyläyhteisöön työskentelemään ja elämään erityistukea tarvitsevien ihmisten kanssa. Tuolloin minusta myös tuli äiti.

Elämää, yhdessä tehden ja oivaltaen, sitähän tämä pedagogiikka parhaimmillaan on. Se ei päästä helpolla, vaan laittaa kohtaamaan ihmisen ja asiat kokonaisvaltaisina ja kaiken tarkoituksenmukaisena. Jos yrittää fuskata, huomaa nopeasti, että se ei kanna hedelmää. Luokan edessä seisoessani olen nöyrästi oppimassa myös itse, enkä vain kaatamassa tietoa oppilaiden päälle. Ja onhan yhdessä tekeminen ja oivaltaminen myös paljon mukavampaa.