Viikon kasvo: Eerikki Koivu

Hei!

Hei Olen Eerikki Koivu ja toimin koulussamme ensimmäisen luokan opettajana sekä erityisopettajana. Olen aloittanut työskentelyn Steinerkoulussa tänä vuonna. Aiemmin pelasin jääkiekkoa ammatikseni 12 vuoden ajan. Jo Urheilu-uran aikana olen toiminut erilaisissa tehtävissä lasten ja nuorten parissa hyvinkin aktiivisesti. Peliuran päätyttyä kouluttauduin toiseen lapsuuden haaveammattiini eli opettajaksi tai tarkemmin sanottuna erityisopettajaksi. Perheeseemme kuuluu vaimon ja itseni lisäksi kolme poikaa (2, 7, ja 10-vuotiaat). Vapaa-aika kuluu siis suurelta osin lasten harrastusten ja muiden lasten touhujen parissa. Viihdyn hyvin myös luonnossa ja erityisesti pidän kalastuksesta.

Olen aina ollut luonteeltani utelias ja kiinnostunut kaikesta uudesta . Varmasti osin juuri tästä syystä päädyin opettajaksi Steinerkouluun. Steinerkoulussa on mielestäni erityisen hyvää lapsen ikävaiheen huomioiva opetus sekä tietynlainen kiireettömyys arjessa. Ei ole pakonomaista tarvetta saada tämä aukeama tai tämä kappale loppuun ja käsiteltyä vaan asioihin käytetään niiden vaatima aika. Oppikirjattomuus helpottaa opettajan työtä erityisesti eriyttämisen näkökulmasta. Rauhallinen ja ’kirjavapaa’ opetus toteuttaa eriyttämisen ideaa ’kaikille oman tasoista tekemistä’ luontevasti ja lähes automaattisesti koulupäivän aikana, sekä jättää tilaa lasten omille mielikuville, ajatuksille, pohdinnoille ja ratkaisuille.

Lisäksi monenlainen käytännönläheisyys ja asioiden tutkiminen ja havainnoiminen konkreettisesti erilaisissa ympäristöissä esimerkiksi retkillä, tekee oppimisesta ja opettamisesta todella mukavaa ja antoisaa.

Oman lyhyen kokemuksen perusteella Steinerkoulu on ollut todella positiivinen ja mukava kokemus. Koulussa on hyvä ja mukava ilmapiiri lisäksi oma luokkani on aivan mahtava porukka!

Iloista syksyä ja sienirikkaita retkiä kaikille!

Eki