Parasta Jyväskylässä

Kotiseutu on isänmaan sydän:

sen pohjalta lähtee se tie,

jota myöten ihmisyys astuu,

liki toistansa kansoja vie.

Martti Korpilahti

Koulumme 4. luokka kuvailee kotikaupunkiaan tähän tapaan:

Parasta Jyväskylässä

On kiva asua Keski-Suomessa! Tämä on niin kaunis kaupunki. Tykkään Jyväskylästä, koska olen syntynyt siellä. Parasta on se, että minä saan asua täällä. Täällä on paljon nähtävää ja koettavaa! Parasta Jyväskylässä on klo 20.00 kuuluva Harjun soitto, koska se kuulostaa niin hienolta.

Jyväskylässä parasta on koti, jossa on koirat ja kaikkea kivaa (vaikka välillä kuolettavan tylsää). On hyvä, että asun Jyväskylässä, koska koulu on lähellä. Jyväskylä on turvallinen paikka, koska…en tiedä, aa! Koska se on pieni ja siellä ei ole ruuhkaa. Ja Jyväskyläläiset ovat mukavia, koska heillä ei ole mitään harmeja. Kivaa Jyväskylässä on meidän läheinen puisto, jossa on paljon telineitä ja meidän läheinen metsä, koska siellä on kiviä ja meidän piha, koska siellä on ruohoa.

Minusta parasta Jyväskylässä on Muuratsalo, koska minä asun siellä. On kiva kun on paljon järviä. tykkään asua Muuramessa, koska se on lähellä Jyväskylää ja Jyväsjärvi on kiva, koska se on osa Päijännettä.

Jyväskylässä on monta liikuntamahdollisuutta esim. Hipposhalli, Hutunki ja Aalto-Alvari. Täällä on mahdollisuuksia harrastaa kaikenlaista, kuten sukeltamista. Jyväskylässä on Tramppapark, jossa on mukava käydä. Kotimme lähellä on Mäki- Matti, jossa on hyviä leikkipaikkoja. Tykkään Laajavuoren kylpylästä, koska siellä on monta hienoa saunaa, josta lempparini on ehkä ruususauna, ja altaatkin on mukavia.

Kaupunginteatterissa on kiva käydä katsomassa näytöksiä. On kivaa, että täällä on elokuvateatteri, koska jos on tylsää, niin voi mennä sinne. Pidän Jyväskylän kuvataidekoulusta, koska saan opetella siellä koko ajan kaikkea uutta taiteesta.

Jyväskylässä on kiva keskusta. Täällä on niin paljon ravintoloita mistä valita. Keskusta on minulle tärkeä osa Jyväskylää, sillä siellä voi käydä ostoksilla. Täällä voi käydä shoppailemassa, kun on paljon kauppoja. Pienikamari on kiva paikka, koska tykkään ostaa sieltä välillä jotain uutta meidän nukkekotiin. En ole vielä käynyt Teeleidissä, mutta se reissu on äidin kanssa suunnitteilla, mutta uskon että pidän siitä, koska pidän teestä. On museoita, kivoja tapahtumia ja mahtavia kouluja

Kirjasto on hauska. On ilmaista nettiä ja kirjoja. Minä tykkään hautausmaasta, koska se tuo jotenkin vanhan Jyväskylän mieleen. Tykkään Nenäinniemestä, koska siellä on minun mummolani. Tykkään Harjusta, koska opin siitä niin paljon. Minä tykkään Graffititunnelista, koska siellä saa laillisesti maalata.

Aalto-Alvari on mukava paikka. On kiva hyppiä hyppytornista. Jyväskylässä on paljon hyviä uimarantoja, jossa on kiva uida. Köhniöllä on kiva pulikoida. Ladun-Majan uimaranta on parasta, koska siellä on laituri ja tosi kirkasta vettä. Tykkään Jyväsjärvestä, koska siellä on hyvä luistella talvella. Jyväskylässä on myös paljon korkeita vuoria, josta on hyvät maisemat. Tykkään metsistä, koska niissä voi retkeillä. Parasta ovat metsät, koska siellä saa olla rauhassa. On kiva käydä myös Harjun stadionilla, koska siellä on jalkapallo-otteluita. Välillä käyn Lutakossa, koska olen asunut siellä. Tykkään kaikista kasveista, koska ne ovat todella kauniita.

Täällä on vesistöt ja metsät lähellä. On raikas ja ihanan viileä ilmasto. On kivaa kun on niin paljon metsiä, joissa voi rakennella majoja. Minun mielestä Haukkalan lähteellä on mukavaa, koska sieltä saa ihanan raikasta vettä ja koska käymme siellä meidän koiran kanssa ja juoksutamme sitä lähteen metsässä. Tourujoella on kiva kävellä polkua pitkin. Metsässä on kiva pyöräillä, varsinkin hiekkamontuilla. Sitten pidän myös Rautpohjan alueesta, koska asumme siellä ja koska toisella puolella kerrostaloa on Vasikkavuori, jossa laskemme talvisin. Täällä on paljon vilskettä ja vilinää, mutta myös luontoa. Jyväskylästä on lyhyt matka Helsinkiin Tampereelle sekä useampiin Suomen isoihin kaupunkeihin. Täällä on ollut paljon merkittäviä henkilöitä ja paljon jazzmuusikoita.

Täällä on parasta kaikki kaverit, joiden kanssa voi leikkiä. Täällä ihmiset auttavat paljon toisiaan. Yksi kiva juttu on se, että mumi asuu lähellä koulua.

Täällä on mahdollisuus opiskella. Mielestäni parasta Jyväskylässä on koulunkäynti, koska siellä näkee kavereita. Tykkään Steinerkoulusta, koska se on rakennettu hyvälle paikalle. On kiva kun on steinerkoulu. Kaikista parasta Jyväskylässä on oma koti, sillä siellä on turvallista. Jyväskylässä on todella mukava asua, en tahdo minkään muuttuvan.